עבודה בבלוג זירה 5
1)בחר נושא הקשור לבני נוער (כל נושא) וכתוב כתבה לעיתון (250 מילים) עם כותרת וכותרת משנה.
הכתבה צריכה להיות הבעת דעה או טור אישי.
2)כתוב 3 קריטריונים אשר הופכים את הכתבה לבעלת ערך חדשותי.
3)ציין והסבר מהו סוג הכתבה (ומדוע) וסמן את חמשת הממ"ים.
בסוף השבוע, (6/1/17) התפרסמה במוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות כתבה המציגה את הרגלי השתייה של חניכות וחניכי הצופים. מאות תגובות של גולשים שרובם חברי שכב"ג (שכבה בוגרת) אשר הועלו לרשת-יצרו סערה סביב הכתבה.
מאת: עמית אהרונוביץ
עדכון אחרון: 25.1.2017 16:49
בסוף השבוע,כמו רבים מאזרחי ישראל, גם אני קראתי את הכתבה שהתפרסמה במוסף סוף השבוע של ידיעות אחרונות "7 ימים". הכתבה עוסקת בנושא מסיבות השכב"ג שמארגנים חניכי הצופים שכינויים בכתבה הינו "מפגשי אלכוהול פרועים". הכתבה מציגה את סיפורם של מספר בני נוער שמספרים על מקרים שונים שחוו במסיבות שכב"ג. "יואב" (שם בדוי) מספר כי נתקל במצבים שאנשים איבדו שליטה,הקיאו,התעלפו וסיימו את הלילה בבתי חולים. המסיבות, כך הוא מספר, מתרחשות בקביעות לאורך השנה והכתבה מציגה כי הפעילות מתרחשת מתחת לגבם של ההורים,שכן, חושבים ישירות שמדובר ב"מסיבה של הצופים" זוהי פעילות תמימה וחינוכית שבפועל, מתקיימת מסיבת אלכוהול "פרועה" עם כל החברים מהשכב"ג.
כשקראתי את הכתבה, כעסתי. כעסתי כי הם לקחו את תנועת הנוער הגדולה בארץ וניסו ללכלך את שמה. כעסתי כי הורה שיקרא את הכתבה, יחשוב פעמיים אם לשלוח את הילד שלו לצופים. כעסתי כי בגלל שאני חלק מהמסגרת הזאת אני יודעת מהי ההשפעה הכל כך חשובה של התנועה הזאת על בני הנוער באמת, ולא כפי שעיתונאי מציג.
בעיית השתייה בקרב בני נוער ידועה לכולנו. בני נוער צורכים יותר ויותר אלכוהול בגילים צעירים, תנועת הצופים לא אחראית בשום צורה לשתייה המופרזת של בני הנוער. מעבר לכך, היא פועלת בשביל למגר את התופעה. תופעה זאת היינה בעיה חברתית, שמחלחלת גם לצופים ולא מתחילה מהם. ביקשתי משתי בנות משבט שלי, להתייחס לכתבה. סוניה, שישיסטית (בכיתה י') ציינה כי "כשקראתי את הכתבה בפעם הראשונה, הרגשתי גאווה. נכון שזה מוזר להרגיש זאת, ציפו מאיתנו להרגיש ההפך אבל דווקא הרגשתי גאה במי שאני ובמסגרת שבה אני נמצאת, כי כל מי שלא בצופים לא מבין שאולי כן יש מסיבות (לא מתקרבות בתיאורן למסיבות המתוארות בכתבה, אך עדיין מסיבות) אבל שאר התוכן פשוט לא נכון, בכתבה לא הזכירו שום דבר על הדברים הטובים שהתנועה הזאת מכניסה לחניכים ומדריכים וכל הפעילויות העוצמתיות שאנחנו עוברים שם ובאמת הרגשתי גאה במסגרת שאני נמצאת" היא הוסיפה כי "כל הסערה שהתרוצצה ברשת בעקבות הכתבה הזו באה משני כיוונים, הראשון הוא מהורים שרק שומעים אלכוהול ובני נוער באותו משפט וישר נרתעים ודואגים להסביר כמה שזה לא בסדר ולא חינוכי, הצד השני הוא של בוגרים של שבטים בצופים, מדריכים, בעלי תפקיד ואפילו חניכים שבאו להסביר את הצד שלהם בסיפור, הצד הטוב בסיפור ולאו דווקא להביא טענות נגד הכתבה, אלא להסביר את הצד השני של הצופים-הצד של התרומה לקהילה,קבלת ערכים רבים שבהם התנועה דוגלת שבניהם אהבת הארץ,שוויון וכבוד הדדי." עמית, שביעיסטית (בכיתה י"א) הצטרפה לסוניה ואמרה כי "עיתונות דוגלת בלרדוף אחר כותרות גדולות וצהובות,לא חוקרת פרטים לעומק ומקובעת על צד אחד מבלי לחשוף את הצד השני, מבלי לקבל את העובדה שלמטבע יש שני צדדים)".הפעילות אותה מתאר הכתב לא מתרחשת בזמן הפעילות התנועתית, הם לא מתנערים מאחריותם עליה ופועלים חינוכית מול החניכים והוריהם למיגור התופעה. "זה מה שמצופה מגוף חינוכי לעשות ודווקא זה מה שמצופה מתקשורת אחראית להבליט ולציין" הוסיפה עמית. "חבל שהפעילות השוטפת של התנועה לא "תזכה" לקבל כתבת שער עם כותרת נפוחה ותמונה מבזה כמו זאתי שהוצגה".להורי החניכים בצופים ובתנועות הנוער האחרות אני יכולה להגיד בלב שלם, הדבר הכי יקר לכם נמצא בידיים הכי טובות שיכולות להיות. המסגרת הזאת מעניקה המון לכל חניך,מדריך ובעל תפקיד. וחייבת להתייחס גם לכתב. בפעם הבאה כשתרצה לכתוב על תנועת הנוער הגדולה בישראל תחשוב פעמיים, יש כל כך הרבה בני נוער שהושפעו בצורה חיובית ולא חסרים אנשים שיגנו על המסגרת. מאחלת לך למצוא דברים יותר מעניינים לכתוב עליהם בעיתון.
(2)שלושה קריטריונים אשר הופכים את הכתבה לבעלת ערך חדשותי: 1.עדכניות: הכתבה מציגה את מסיבות השכב"ג, דבר שלא הרבה אנשים והורים בפרט היו חשופים אליו, הוא תורם להבנת מקרים רבים (כמו שפורט בכתבה, לא מעט מההורים בכלל לא יודעים על מסיבות אלה כי ילדיהם מספרים להם שהם במקום אחר או לחלופין לא מספרים היכן הם נמצאים). הכתבה עוזרת לנקוט עמדה ברורה לגבי המסיבות ותנועת הצופים.
2. רלוונטיות: הכתבה משתייכת ונוגעת בקהל היעד שהינו הורים לילדים בצופים,שכב"גיסטים ותומכי ומתנגדי הצופים בו זמנית.
3. ייחודיות: הכתבה מציגה את מסיבות השכב"ג כאירוע חריג, שונה ואף מפתיע. הכתבה היא כתבת תחקיר, שבדקה וחקרה את הנושא והגיבה בהתאם.
(3)חמשת הממ"ים:
מי? הצופים (התנועה,שכב"גיסטים, חברי שבטים ברחבי הארץ ותומכי התנועה.)
מה? זועמים בעקבות פרסום כתבה המציגה את הרגלי השתייה של חניכות וחניכי הצופים אשר עוררה סערה ברשת
מתי? בסוף השבוע, (6/1/17)
מקום? כל הארץ
מדוע? הכפשת שם ותפקוד התנועה בעקבות פרסום מקרים בודדים,חריגים ולא מוצדקים ושימוש בהכללה.
2. רלוונטיות: הכתבה משתייכת ונוגעת בקהל היעד שהינו הורים לילדים בצופים,שכב"גיסטים ותומכי ומתנגדי הצופים בו זמנית.
3. ייחודיות: הכתבה מציגה את מסיבות השכב"ג כאירוע חריג, שונה ואף מפתיע. הכתבה היא כתבת תחקיר, שבדקה וחקרה את הנושא והגיבה בהתאם.
(3)חמשת הממ"ים:
מי? הצופים (התנועה,שכב"גיסטים, חברי שבטים ברחבי הארץ ותומכי התנועה.)
מה? זועמים בעקבות פרסום כתבה המציגה את הרגלי השתייה של חניכות וחניכי הצופים אשר עוררה סערה ברשת
מתי? בסוף השבוע, (6/1/17)
מקום? כל הארץ
מדוע? הכפשת שם ותפקוד התנועה בעקבות פרסום מקרים בודדים,חריגים ולא מוצדקים ושימוש בהכללה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה